Tuesday, December 3, 2013

lagenda " MAHSURI " tragedi negeri kedah..

assalamualaikum..

masi kamu ingat pasal mahsuri atau pon dikenali sebagai Mahsuri binti Pandak seorang gadis kelahiran Pulau Langkawi.. aku pon tidak tahu kenapa aku terpikat dengan kisah lagenda mahsuri setibanya aku bercuti di Pulau Langkawi berapa hari yang lepas.. mungkin kisahnya yang buat aku tertarik ataupun aku memang minat kisah2 sejarah daripada zaman dahulu yang membolehkan aku terus mencari siapa mahsuri dan bagaimana dia dibunuh.. mitos cerita nie membuatkan aku ingin mengetahui bagaimana cerita nie boleh tersebar luas..

sesampai aku di langkawi berapa hari yang lepas. dalam fikiran memang mau menjejak kaki pergi makan MAHSURI akhirnya tercapai di situlah aku mengetahui asal usul langkawi dan bagaiman kisah lagenda mahsuri nie terjadi.. bagaiman langkawi dulunya sebuah pulau yang terkenal sebelum terjadinya lagenda di pulau tersebut..

dipendekkan cerita mahsuri nie telah difitnah dan dibunuh.. tetapi mahsuri tidak meredhai darahnya jatuh ke tanah langkawi kerana dia telah difitnah dah dia juga telah bersumpah 7 keturunan daripadanya pulau langkawi akan menjadi sebuah pulau padang jarak padang terkukur.. sehinggalar ketujuh keturunan mahsuri iaitu aishah.. aishah ialah keturunan ketujuh mahsuri lahir di dunia.. dimana beliau menetap d siam thailand..

No comments: