Monday, July 23, 2012

" hari ini DUGAAN puasa untuk aku "

assalamualikum..


hari ini masuk hari ketiga aku puasa.. alhamdulillah masih lagi dapat puasa tanpa ada halangan. hari ini juga hari cousin aku balik pergi asrama UPSI.. biasalar lumrah orang masih belajar, bukan cam aku yang banyak FREEDOM nie. kita sebagai umat islam memang puasa wajib berpuasa pada bulan ramadan diselitkan sikit cerama free untuk semua. hahaha. apa2 pon aku mau sentuh dugaan puasa aku hari ini. dugaan nie memang aku terasa sifat kesabaran aku tinggi. sebelum2 nie sifat kesabaran aku kurang aku spekulasikan sebagai sabar tapi bulan ramadhan nie telah membuktikan aku seorang perempuan yang sabar.. (hanya memuji untuk diri sendiri tiada berkaitan bagi yang hidup atau meninggal dunia.haha)..


hari ini aku bangun awal dalam pukul 9 pagi. sebab hari ini aku hantar cousin aku pergi stesen train lar.. buka setakat hantar jak, diselitkan dengan jalan2 tyme puasa.. perjalanan nie bukan aku lar yang rancang mau bergaya jalan2 tyme puasa ini cousin aku seorang lagi yang mahu lar rasa tereee sangat jalan2 pergi sana masjid JAMEKdan SOGO tyme2 puasa nie.. oooo sudah lar panas jauh lagi.. aku memang tidak setuju, disebabkan aku nie ada juga sifat mengasihani aku pon ikut jak lar tempat yang ditujui.. yang peliknya walau besar mana pon sogo tue, round satu tempat masjid jamek. penat memang penat tapi bukan seperti biasa penat biasa yang terasa lenguh2 kaki. aku boleh round sogo dari atas, sampai turun balik, n naik balik. begitu juga dengan keadaan aku di masjid jamek. aku boleh round satu masjid jamek walaupon panas terik melanda. haus tidak terlintas langsung dalam fikiran mahupon tekak. wangian2 makanan yang dijual langsung tidak terasa mahu dihidu. memang bulan ramadhan bulan yang sangat mulia..


lain lagi dugaan yang aku tempuh dengan cousin aku.dalam waktu mahu pulang pergi salak tinggi disitular LRT lambat sampai.. kesesakan di dalam LRT.. berhimpit2 dengan orang ramai. bau2 yang tidak menyenangkan. dimana lagi kami salah masuk LRT ke arah ampang. sepatutnya ikut arah SRI PETALING. keluar semula terpaksa patah balik pergi CHOW SOW LIN.. sekali turun masyAllah ramai orang bukan main lagi. sudah lar tunggu berapa stesen, berdiri di tengah2 rang ramai. dihimpit semula. ooo dugaan aku tyme puasa memang penuh kesabaran.tiba2 ada annoucement bahawa LRT menuju ke sri petaling mempunyai masalah. selalunya aku mesti melenting tapi aku buat muka slumber jak, sepatutnya aku mesti mengeluh dalam perjalanan bab train lambat sampai tapi aku redha jak. yang paling aku suka, aku x terasa pon mau dahaga sepanjang aku jalan sepanjang aku menunggu train sampai.. tidak ka kamu rasa betapa habatnya hari bulan ramadan.


akhirnya aku pon sampai juga dirumah sebelum buka puasa pada jam 5.30 petang. hehehehe. sempat lagi masak di rumah tadi niat beli jak diluar.. hahahaha. itular sifat kesabaran aku pada hari ini. apa2 pon aku dapat juga membeli sepasang baju dan sepasang tudung. cantik lagi... kekekekeke.. dengan kata lain aku suka bulan ramadan, bulan nie lar semua umat islam berlumba-lumba cari pahala. bulan nie lar juga banyak fadhilat yang kita dapat.. so last but not least..



SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADAN PADA HARI YANG KETIGA... weuheuuuu..~~~

No comments: